بررسی روش های سرمایه گذاری روی طلا در ایران

 

برای بررسی روش های مختلف بهتر است ابتدا نحوه کشف قیمت طلا در ایران را پیدا کینم:

  • مظنه چیست؟

منظور از مظنه در بین بنکداران طلا و زرگران، همان قیمت یک مثقال طلا در بازار می‌باشد. اشتباه نکنید؛ مظنه واحد وزن طلا نیست بلکه قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار ( خلوص ۷۰۵ ) است. بنابراین مفهوم مظنه و قیمت مثقال طلا، با یکدیگر برابر هستند. مظنه بیشتر بین خود دلالان بازار و بنکداران که حجم بالایی از طلا را خرید و فروش می‌کنند، رایج هست و بین خود از این اصطلاح استفاده می‌کنند. مظنه، همه چیز را راجع به قیمت طلا بیان می‌کند و راحت‌تر از مثقال طلا یا قیمت مثقال طلا در دهان می‌چرخد. تنها نکته‌ای که باید اشاره کنیم، این است که مظنه فقط در ایران و در بین زرگرها متداول است اما اصطلاح مثقال طلا در بین کشورهای عربی و ایران مرسوم است. این بدین معناست که وقتی شما به کشور امارات سفر کردید و از طلافروشی‌ها مظنه را بپرسید، آقای طلافروش منظور شما را متوجه نمی‌شود اما اگر بلافاصله مثقال طلا را بپرسید، سریع قیمت به روز طلا را به شما می‌دهند. مثقال طلا در ایران و کشورهای همسایه به یک معناست.

قابل ذکر است که بسیاری از سایت‌هایی که قیمت طلا، انس، مظنه و… را می‌گذارند از نام مظنه استفاده نمی‌کنند و به جای مظنه از مثقال طلا نام برده‌اند. مانند سایت شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز که تصویر قیمت گذاری آن را در زیر آمده است:

البته در سایت اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا ، جواهر ، نقره و سکه تهران برای قیمت گذاری، به جای قیمت مثقال طلا از اصطلاح عامیانه بازار طلا ، یعنی مظنه تهران استفاده کرده است. مظنه تهران یعنی یک مثقال طلا در بازار تهران بین دلالان با چه قیمتی معامله می‌شود و مظنه مشهد یعنی در مشهد قیمت یک مثقال طلا چند است. مظنه تهران با مظنه دیگر استان‌ها نباید زیاد فرق داشته باشد.

قیمت روز طلا یا مظنه یا فی طلا هر سه به یک معنی می‌باشد. قیمت طلا براساس هماهنگی لازمه بین اتحادیه طلا و جواهر با بانک مرکزی ایران مشخص می‌گردد و همچنین تغییر در اوضاع سیاسی و نحوه ثبات اقتصادی در آن دخیل است، بطوری‌که همزمان با افزایش نابسامانی سیاسی در هر کشوری قیمت طلا نیز بعلت پشتوانه بودن آن در حال افزایش خواهد بود. معمولاٌ در ایران مظنه را براساس یک مثقال طلای ۷۰۵ یا ۱۷ عنوان می‌کنند که فروشنده می‌تواند آن را تبدیل به گرم و هر عیار مورد نیاز خود نماید.

  • عدد طلایی تبدیل مظنه به گرم = ۴.۳۳

عدد طلایی ۴.۳۳ جادو می‌کند. فقط کافی است مظنه را بر این عدد تقسیم کنید تا قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار را بدست بیاورید. به همین سادگی ! به‌عنوان مثال اگر مظنه برابر ۱,۸۶۲,۰۰۰ تومان باشد، طلا گرمی چند است؟؟

اگر مظنه را که ۲,۷۲۳,۰۰۰ است بر عدد طلایی ۴.۳۳ تقسیم کنیم، قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار، ۶۲۸.۸۰۰ تومان می‌شود.

  • فرمول بدست آوردن مظنه طلاي ايران ۱۷ (۷۰۵) عيار از طريق انس جهاني:

۹.۵۷۴۲÷ (قيمت يك دلار× قيمت يك انس طلا)= مظنه طلاي ايران

همانطور که مشخص است قیمت مظنه متاثر از قیمت جهانی طلا و قیمت روز دلار در ایران می باشد، به طور کلی می توان گفت که مبنای بازدهی همه روش های سرمایه گذاری در طلا متاثر از همین دو فاکتور است یعنی همبستگی مستقیم با مظنه طلا دارد. حال انواع روش های سرمایه گذاری روی طلا در ایران را به اختصار مطرح میکنیم :

  1. خرید سکه :

متداول ترین روش سرمایه گذاری روی طلا در ایران خرید سکه بصورت فیزیکی است و اکثریت مردم همین روش را انتخاب میکنند. اما در سالهای اخیر ابزارهای جدیدی برای این کار ظهور یافته که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

قیمت سکه در سالهای اخیر در ایران همواره دارای حباب قیمتی نسبت به ارزش طلای مصرف شده در ساخت آن داشته است و درصد این حباب در مقاطع زمانی مختلف متفاوت بوده است. یکی از دلایل آن کاربردهایی غیر از سرمایه گذاری است(مثل هدیه دادن یا پرداخت مهریه) که این موضوع تقاضا برای سکه را بالا نگه می دارد و دلیل بعدی که مهمتر هم به نظر می رسد بحث تنش های سیاسی است. یعنی با توجه به محدودیت های اعمال شده در تبادل ارز و دلار توسط دولت تقاضای ارز به سمت سکه کشیده می شود و این منجر به شکل گیری حباب می شود.

نحوه محاسبه ارزش واقعی سکه به شکل زیر می باشد :

* عيار سکه مطابق با استاندارد بانک مرکزي ۹/۰ با وزن ۸.۱۳۳ گرم است.

* قيمت‌هاي جهاني طلا براي هر اونس طلا با عيار ۹۹۹/۰ (که همان عيار ۲۴ است) اعلام مي‌شود.

* هر اونس برابر با ۳۱.۱۰۳۴۳۱ گرم است.

* هزينه ضرب سکه معمولا ۵هزار تا ۷هزار تومان در نظر گرفته مي‌شود.

مطابق با مفروضات فوق قيمت هر سکه را مي‌توان از رابطه زير به دست آورد:

قيمت سکه = (۲۳۵۳۳۴/۰× قيمت هر اونس طلا× نرخ برابري دلار)+۵۰۰۰

 

اختلاف قیمت بدست آمده از فرمول فوق و قیمت روز سکه اصطلاحا حباب سکه نامیده می شود.

  1. خرید طلای آب شده و شمش :

برای بررسی این موضوع ابتدا تفاوت طلای آب شده و شمش را بیان میکنیم :

شمش‌های طلا قطعاً تفاوت زیادی با طلای آبشده دارند و خب البته از هر نظری که حساب کنید شمش‌های طلا ارزشمندتر هستند. اولین تفاوت طلای آبشده با شمش، در عیار آن هست. طلای آب شده همان طلاجات مستعمل یا طلاهای از مد رفته و خاک گرفته ویترین طلافروشان است. که چون عیار این طلاجات ۱۸ است در نتیجه عیار طلای آب‎شده ۱۸ است یا کمی بیشتر یا کمتر از ۱۸ عیار هست. اما شمش‌های طلا، ۲۴ عیار هستند و کمترین ناخالصی را دارند به همین خاطر است که گاهی به شمش‌های ۲۴ عیار نیز طلای خام هم گفته می‌شود.

دومین تفاوت این هست که طلای آبشده فقط در ایران خرید و فروش می شود در حالی که شمش طلا بین‌المللی هست. درست هست که شکل هر دو یکی هست ولی چون عیار آنها فرق دارد، گواهی استاندارد بین الملی به طلای آبشده تعلق نمی‌گیرد. برای اینکه طلای ابشده به عنوان شمش باشد باید عیار آن حداقل ۹۵۰ باشد.

سومین تفاوت در ابعاد آن‌ها می‌باشد. طلای آبشده در اشکال مختلف موجود هست و هیچ قاعده‌ای ندارد در حالی که شمش، بین الملی می‌باشد و دارای وزن و ابعاد مشخصی هست. چون اکثرا کارگاه‌های طلاسازی از طلای ابشده برای ساخت مصنوعات طلا استفاده می کنند، راحت تر هستند که طلای آبشده به صورت مفتول (منظور به صورت باریک و دراز می‌باشد.) باشد و هر اندازه که بخواهند ببرند و از آن برای کار خود استفاده کنند.

اما چهارمین تفاوت: درست برعکس طلای آب شده شمش‌های شرکتی طلا بسیار معتبر با علائم حک شده بر روی آن و با عیاری مشخص و تضمین شده در بازار عرضه می‌شوند. خب مسلماً محصولی که از اعتبار زیادی برخوردار است و ما با خیال راحتتری آن را خریداری می‌کنیم کمی گرانتر از محصولی فاقد اعتبار است.

پنجمین تفاوت را می‌توان در اجرت آن‌ها دانست. شمش‌های ۲۴ عیار شرکتی اجرت و کارمزد مشخصی دارند که توسط اتحادیه صنف طلا و جواهر هر کشور اعلام می‌شود و در مقابل آن طلای آب شده بدون اجرت و بدون هیچ کارمزدی در بین مردم خرید و فروش می‌شوند. که همین دلیلیست که مردم و سرمایه گذاران به خرید و فروش طلای آب شده بیشتر علاقه دارند تا شمش‌های ۲۴ عیار شرکتی!

  • طلای آبشده بخریم یا شمش طلا؟

اساسا سرمایه‌گذاری روی یک کالای شرکتی، معتبر و پرطرفدار از جمله بهترین سرمایه‌گذاری‌ها است که در بازار طلا، شمش طلا از جمله همین موارد است و به قول معروف جان می‌دهد برای سرمایه‌گذاری! اما هر فردی که می‌خواهد به طور ماهیانه و مداوم پس‌انداز کند مگر چقدر درآمد دارد که بتواند هر ماه یک شمش طلا بخرد؟! مسلماً سرمایه‌گذاری روی شمش طلا بیشتر به درد کسانی می‌خورد که پول هنگُفتی دارند! حتماً این سوال پیش می‌آید که مگر شمش‌‌های طلای گرمی در بازار عرضه نمی‌شود؟ جواب این سوال مثبت است اما باید گفت: غالباً کلکسیون‎دارها خریدار این مدل شمش‌ها هستند یا اغلب برای هدیه دادن، آن‌ها را خریداری می‌کنند همچنین این نکته را فراموش نکنید که شمش‌های گرمی اجرت و کارمزد زیادی دارند و همین بس است برای آنکه کمتر کسی وارد سرمایه‌گذاری روی شمش‌های گرمی شود. در مقابل شمش‌های طلا، طلای آب‎شده قرار دارد که هیچ‎کدام از این ادا اطوارها را ندارد؛ شما می‌توانید ماهیانه بدون پرداخت مالیات ارزش بر افزوده و کارمزدهای قابل توجه، به اندازه بودجه‌ی خود طلای آب‎شده بخرید و پس‌انداز کنید.

قيمت يك گرم طلا با هر عياري از روي مظنه بازار (۱۷ (۷۵۰) عيار:

(۷۰۵×۴.۶۰۸) ÷ (مظنه× Au) = قيمت يك گرم طلا با عيار Au

طلای آبشده بخریم یا سکه؟

بسیاری از سرمایه‌گذاران نوپا و مردم عادی که قصد دارند ماهیانه مبلغی از درآمد خود را پس‌انداز کنند، هنوز سردرگمند و نمی‌دانند در کدام یک از این بازارها سرمایه‌گذاری کنند؛ طلای آب‎شده یا سکه؟ خب مطمئناً اگر از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در بازار هم بپرسید، هر کدام از دیدگاه و با دلایل منطقی خود یکی از این دو بازار را پیشنهاد می‌دهند. بسیاری عقیده دارند بازار طلا، جای هیچ‎گونه ریسکی نیست و وارد شدن به بازار خرید و فروش طلای آب‎شده چه به صورت نقدی و چه به صورت کاغذی از بیخ و بُن اشتباه است چرا که دست متقلبان و سودجویان در خرید و فروش طلای آب‎شده باز است و تشخیص این تقلب‌ها کار رستم دستان است و بس! اگر اشتباه و تقلبی در خرید و فروش طلای آبشده صورت گیرد، دست فرد متضرر به هیچ جا بند نیست، در مقابل، آن‌ها زیر چتر امن بازار سکه راه رفتن را توصیه می‌کنند و پرداخت مالیات و کارمزد سکه را تضمینی بر معاملات خود می‌دانند.

عده‌ای از بازاریان نیز درست مخالف این نظر را دارند و سرمایه‌گذاری روی طلا آب‎شده را پیشنهاد می‌کنند چراکه معتقدند با نپرداختن مالیات و کارمزد می‌توانند طلای بیشتری پس‌انداز کنند. همچنین معتقدند بازار سکه بیشتر دچار نوسانات قیمتی و اسیر بازی عرضه و تقاضا است و دست‌های پشت پرده روی قیمت سکه و ایجاد حباب سکه، نقش دارند از همین رو غالباً سرمایه‌گذاری در این بازار را توصیه نمی‌کنند.

  1. صندوق های سرمایه گذاری طلا :

صندوق سرمایه‌گذاری طلا (Gold Funds)‌ نوعی از صندوق‌های کالایی قابل معامله در بورس هستند که سرمایه‌های جمع‌آوری شده از مشتریان را به جای خرید سهام، در گواهی سپرده سکه طلا و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کند. مدیران این صندوق‌ها با پشتوانه پولی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، می‌کوشند بازدهی مناسبی را از سرمایه‌گذاری در بازار سکه و طلا کسب کنند. افرادی هم که در صندوق‌های مذکور سرمایه‌گذاری می‌کنند، به‌دنبال این هستند که از طریق مدیریت حرفه‌ای صندوق، بازدهی بهتری از بازار پرتلاطم سکه طلا بدست آورده و کمتر با مشکلات خرید و فروش فیزیکی این فلز گرانبها سروکار داشته باشند.

ابزار جدید سرمایه‌گذاری مشترک

صندوق‌های طلا ابزار نسبتا جدیدی هستند که این امکان را به سرمایه‌گذار می‌دهد بدون خرید فیزیکی سکه در این فلز گرانبها سرمایه‌گذاری کند. ضمن اینکه با توجه به ذات صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، این سرمایه‌گذاری به‌صورت غیرمستقیم و از طریق یک سبدگردان حرفه‌ای انجام می‌شود تا حتی‌المقدور از نوسانات ناگهانی سرمایه‌گذاری در امان باشد.

حداقل ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها در سکه طلا و مابقی در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود.

ویژگی دیگر این صندوق‌ها قابلیت سرمایه‌گذاری با سرمایه‌های کوچک است؛ چنانکه سرمایه‌گذاری در این بخش با مبلغ ناچیز چند هزار تومان آغاز می‌شود؛ درحالی‌که اگر کسی قصد خرید یک تمام سکه طلا را داشته باشد، باید چند میلیون تومان برای خرید آن بپردازد. در واقع از این طریق انعطاف‌پذیری سرمایه‌گذاری برای متقاضیان این فلز گرانبها افزایش می‌یابد.

ویژگی بعدی این صندوق‌ها اصطلاحاً «ایی.‌تی.‌اِف» بودن آن‌هاست. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با قابلیت معامله در بورس را ایی.‌تی.‌اِف(ETF) می‌گویند. این بدان معناست که برای صدور یا ابطال واحدهای این صندوق(همان خرید و فروش) نیاز به مراجعه حضوری به مدیر صندوق نیست و از طریق سامانه‌های معاملاتی آنلاین متعلق به‌تمامی کارگزاران عضو بورس کالا، امکان خریدوفروش این نماد وجود دارد. به‌بیان‌دیگر واحدهای صندوق مذکور را می‌توانید به‌طور آنلاین – از طریق سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌های بورس نظیر ایزی‌تریدر – معامله کنید.

همان‌طور که اشاره شد ازآنجایی‌که صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا نوعی صندوق ETF هستند، این امکان را به شما به‌عنوان یک سرمایه‌گذار می‌دهد که در طول ساعات و روزهایی که بازار معاملات سهام باز است، یک یا چند واحد از یک صندوق طلا را بخرید، یا چند واحد از آن را بفروشید.

نحوه خریدوفروش واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا

برای خریدوفروش نماد چنین صندوق‌هایی کافی است از طریق یکی از سامانه‌های معاملاتی ارائه‌شده توسط کارگزاران عضو بورس کالا اقدام کنید؛ برای نمونه معامله‌گران آنلاین هر یک از کارگزار‌ی‌های معتبر با ورود به صفحه معاملاتی خود امکان خرید یا فروش نماد صندوق‌های طلا را خواهند داشت.

وجوه افراد چطور سرمایه‌گذاری می‌شود؟

حداقل ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها در سکه طلا و اوراق مشتقه مبتنی بر طلا و مابقی در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود. این سکه‌ها در قالب سپرده کالایی هستند؛ به این شکل که در بدو تاسیس، مدیر صندوق سکه‌های مورد نیاز خود را از بازار یا بانک کارگشایی خریداری کرده و نزد یک بانک عامل مانند بانک رفاه، بانک سامان، بانک صادرات و بانک ملت سپرده‌گذاری می‌کنند. گواهی این سپرده‌ها در تابلوی بورس کالا قابل معامله است. همچنین این صندوق‌ها امکان ورود به بازار مشتقه برای پوشش ریسک سکه‌های خریداری شده را نیز دارند.

مزیت‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا

تا پیش از تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر طلا و گواهی‌های سکه طلا، نگهداری سکه فیزیکی در منازل توسط سرمایه‌گذارانی که نگران ریسک کاهش ارزش پول در بانک‌ها بودند می‌توانست قابل توجیه باشد؛ اما همیشه ریسک‌های زیادی برای این سرمایه‌گذاری وجود داشت؛ مثلا ریسک نگهداری از این دارایی یا ریسک جابجایی سکه‌های طلا می‌توانست به سرمایه‌گذار آسیب زده یا باعث نگرانی وی شود؛ اما با شکل‌گیری صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا اولا ریسک نگهداری و جابجایی سکه از بین رفت و ثانیا این امکان به سرمایه‌گذار داده شد تا با مبالغ کوچک‌تر نیز در سکه طلا سرمایه‌گذاری کند؛ ثالثا با دارا بودن این دارایی از منافع افزایش ارزش سکه فیزیکی نیز بهره‌مند شود و هر زمان نیاز به وجه نقد داشت، می‌تواند با ابطال واحدهای صندوق‌ مذکور که به ارزش روز سکه قیمت‌گذاری شده‌اند، سرمایه‌ نقد مورد نیاز را دریافت کند. از دیگر مزایای این صندوق ها امکان نقد کردن بخش های کوچک از دارایی است زیرا گاهی از اوقات شما می خواهید مبلغی کمتر از ارزش یک سکه را نقد کنید که این امکان در فروش سکه فیزیکی به آسانی فراهم نیست و هزینه های معامله را برای شما افزایش داده که در نتیجه آن از سود شما کاسته می شود. ریسک خرید سکه طلا واقعی نیز دیگر ریسکی است که با سرمایه گذاری در این جنس از صندوق ها به صفر می رسد و شما از اصالت سکه های خریداری شده اطمینان دارید. اختلاف قیمت خرید و فروش یا همان هزینه معامله چنین صندوق هایی نسز از خرید و فروش سکه های فیزیکی کمتر است.

با تأسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه طلا علاوه بر مزایای فوق این امکان به سرمایه‌گذار داده شده است که با ورود به این صندوق‌ها، از نظر و تخصص مدیران حرفه‌ای صندوق در ایجاد منفعت بیشتر و جلوگیری از ضرر و زیان در شرایط مختلف بازار بهره‌مند شود. در واقع سازوکار این صندوق‌های به این شکل است که مدیران صندوق در زمان‌های رونق طلا می‌توانند تا ۱۰۰ درصد منابع در اختیار را به سرمایه‌گذاری در سکه طلا و اوراق مشتقه آن اختصاص داده و در زمان رکود سکه نیز قادر هستند تا منابع طلای صندوق را به ۷۰ درصد کاهش داده و ۳۰ درصد مابقی را به اوراق با درآمد ثابت تخصیص دهند. از این طریق اصطلاحا ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری مبتنی بر سکه تا حدودی مدیریت می‌شود.

سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا

طبیعتا دادن تضمین و تعهد در سودآوری در بازار سرمایه با توجه به ماهیتی که دارد، امکان‌پذیر نیست و سرمایه‌گذاران باید به نوع سرمایه‌گذاری و دارایی‌هایی که خریداری می‌کنند، توجه کنند. همان‌طور که گفته شد عمده سرمایه‌گذاری ‌این صندوق‌ها در سکه طلاست. ارزش سکه طلا نیز وابسته به دو عامل قیمت جهانی انس طلا و طبیعتا نرخ ارز برای تبدیل این قیمت به ریال است.

نمودارهای سال‌های گذشته نشان می‌دهد برآیند بلندمدت نوسانات ارزش سکه، مثبت بوده و برای سرمایه‌گذاران سودآور بوده است.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا

برای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها داشتن کد بورسی الزامی است. پس از اخذ کد بورسی خرید یا فروش این صندوق‌ها امکان‌پذیر است. نباید فراموش کرد ماهیت سرمایه‌گذاری ‌ایجاب می‌کند که سرمایه‌گذار دیدگاه بلندمدت داشته باشد و به تیم‌های حرفه‌ای که مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری را برعهده دارند، اطمینان داشته باشد تا در نهایت از منافع آن بهره‌مند شود.

  1. سکه یک روزه :

در بازار بورس اوراق بهادار، با توجه به نیاز سرمایه‌ گذاران، ابزارهای متنوعی طراحی شده است. یکی از این ابزارهای مفید، اوراق گواهی سپرده سکه طلا یا سکه یک روزه است. پس از تعطیل شدن معاملات آتی سکه در بورس کالا، در حال حاضر معاملات ثانویه گواهی سپرده سکه در بورس اوراق بهادار انجام می‌شود. هدف از راه‌ اندازی این ابزار، شفافیت و کشف قیمت رسمی سکه و همچنین تنوع بخشی به سبد ابزارهای مالی بوده است.

مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار

گواهی سپرده کالایی ورقه بهاداری است که موبد مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالای سپرده شده به انبار است و پشتوانه آن قبض انبار صادر شده توسط انباردار است. معاملات سکه یک روزه در قالب “گواهی سپرده کالایی” در بورس کالا یکی از انواع این معاملات است که با اقبال خوبی هم مواجه شده است. در حال حاضر معاملات ثانویه گواهی سپرده سکه در چهار نماد زیر قابل انجام است:

سکه ۰۰۱۲ پ ۰۱ (سکه تمام بهارتحویلی ۱ روزه رفاه)

سکه ۹۸۱۲ پ ۰۳ (سکه تمام بهار تحویل ۱ روزه سامان)

سکه ۹۹۱۲ پ ۰۴ (سکه تمام بهار تحویل ۱ روزه صادرات)

۰۰۱۱ پ ۰۲ (سکه تمام بهار تحویلی ۱ روزه ملت)

سکه فرایند انجام معاملات، تسویه و تحویل سکه یک روزه

افرادی که تمایل به خرید یا فروش سکه یک روزه از طریق گواهی سپرده سکه دارند، می‌توانند از طریق سازوکار بورس اوراق بهادار، معامله خود را انجام دهند. برای این کار داشتن کد بورسی الزامی است. اگر فرد نام کاربری سامانه معاملات برخط آنلاین (سهام)را نیز داشته باشد، می‌تواند بدون مراجعه به شعب کارگزاری‌ها، معامله خود را از طریق سامانه معاملات برخط به‌ راحتی انجام دهد. بنابراین با داشتن کد بورسی مشتری می‌تواند از طریق کارگزاران دارای مجوز گواهی سپرده سکه کالایی، اقدام به معامله این اوراق نماید. نحوه خرید اوراق همانند سهام است؛ یعنی چنانچه گفته شد، مشتری می‌تواند به‌صورت حضوری یا آنلاین، اوراق مدنظر خود را خریداری نماید. شایان ذکر است برای خرید این اوراق، مشتری باید حساب معاملاتی خود را به میزان کافی شارژ نماید. در صورتی‌ که مشتری به‌صورت حضوری اقدام به خرید یا فروش کند، لازم است علاوه بر واریز وجه موردنیاز، فرم درخواست خرید یا فروش خود را نیز تکمیل کرده و تحویل کارگزاری دهد. هر گواهی سپرده شامل ۱ سکه است.

ثبت درخواست خرید گواهی سپرده سکه طلا

  • زمان معاملات
  • مرحله پیش گشایش: از ساعت ۱۲:۳۰ تا ساعت ۱۳
  • گشایش: رأس ساعت ۱۳
  • مرحله حراج پیوسته: از ساعت ۱۳ الی ۱۵:۳۰

اقدامات دارنده سکه فیزیکی برای فروش سکه خود طی گواهی سپرده

دارندگان سکه فیزیکی، می‌توانند با در دست داشتن مدارک شناسایی معتبر به خزانه بانک رفاه مراجعه کرده و سکه یا سکه‌های موردنظر خود را به انبار تحویل دهند. پس از اعتبارسنجی سکه‌ها، قبض انبار یک روز کاری بعد صادر می‌شود و فرد می‌تواند آن را دریافت نماید. دارنده قبض انبار می‌تواند از طریق مراجعه حضوری به کارگزاری‌ها یا سامانه معاملات برخط سهام، اقدام به فروش سکه یا سکه‌های خود نماید. فروشنده می‌تواند یک روز کاری پول حاصل از فروش را برداشت نموده یا با آن به معاملات دیگر بپردازد.

جمع بندی :

به نظر می رسد با توجه پیشرفت سالهای اخیر کشور در زمینه ایجاد ابزارهای سرمایه گذاری و مالی نوین و ریسک موجو در خرید و نگهداری طلای آب شده و همچنین وجود حباب دائمی قیمت سکه، روشهای ۳ و ۴ گزینه های بهتری برای سرمایه گذاری روی طلا در ایران هستند و برای افراد با پذیرش ریسک کمتر گزینه روش ۳ یعنی صندوق های سرمایه گذاری طلا و برای افراد با درجه ریسک بالاتر روش ۴ یعنی خرید سکه یک روزه مناسب ترین روش ها می باشند.